Checklist voor uw nieuwe website

Met alle online concurrentie van tegenwoordig is het niet genoeg om alleen een website te hebben. Met deze tips laten u zien hoe u uw website gemakkelijk kunt laten vinden en gebruiken voor potentiële klanten.
Volg best practices voor website structuur, zoals het mobiel responsief maken, gemakkelijk te navigeren en netjes georganiseerd met veel witruimte.
Tegenwoordig is een online aanwezigheid van vitaal belang voor elk bedrijf, zelfs voor fysieke winkels die geen e-commerce hebben.

Checklist voor uw nieuwe website

  • Maak uw site mobiel responsief.
    Mobiele responsiviteit is van cruciaal belang voor een website om effectief te zijn. Mensen brengen elke dag uren op hun mobiele telefoon door, terwijl meer dan een derde al hun aankopen online via een mobiel apparaat doet. Vanzelfsprekend moet de mobiele website van uw bedrijf een positieve gebruikerservaring bieden.
    Als potentiële klanten op uw site terechtkomen, maar het moeilijk vinden om te lezen of te navigeren op een mobiel apparaat, kunnen ze u eenvoudig in de steek laten ten gunste van een concurrent. Bovendien heeft een negatieve mobiele gebruikerservaring invloed op uw website in de rangschikking van zoekmachines, waardoor het moeilijker wordt voor gebruikers om te vinden via een Google-zoekopdracht – wat ons bij ons volgende punt brengt.
  • Maak uw site gemakkelijk vindbaar.
    U hebt een domeinnaam nodig die overeenkomt met uw bedrijfsnaam of die uw bedrijf op de een of andere manier beschrijft. U kunt zelfs meerdere domeinen hebben die naar de website verwijzen. Dit betekent het opnemen van technische SEO-best practices, trefwoordonderzoek, contentmarketing en betaalde advertentiecampagnes om verkeer naar uw website te leiden.
  • Plaats uw contactgegevens boven de vouw.
    Als uw bedrijf afhankelijk is van mensen die contact met u kunnen opnemen of uw verkoopteam kunnen bellen, plaats die informatie dan waar ze deze gemakkelijk kunnen vinden.
    Uw contactgegevens moeten bovenaan de pagina zichtbaar zijn, zodat bezoekers niet naar de benodigde informatie hoeven te zoeken.
    Als u sociale media gebruikt om in contact te komen met klanten, plaatst u uw sociale links in de kop- of voettekst van de website, waar ze gemakkelijk te vinden zijn.
  • Maak het navigeren gemakkelijk.
    Wist je dat? Mensen scannen webpagina’s van boven naar beneden, van links naar rechts, dus plaats uw navigatiemenu waar de meeste mensen het verwachten: bovenaan de pagina. Gebruik vervolgkeuzemenu’s onder elke categorie op het hoogste niveau voor een schone en georganiseerde navigatie.
  • Houd uw pagina’s overzichtelijk.
    Paul Bolls, universitair hoofddocent strategische communicatie aan de Missouri School of Journalism, zei dat lezers informatie in een context moeten kunnen plaatsen. Als een site te veel informatie heeft, overbelast het de geest, waardoor het de nieuwe informatie niet kan vasthouden. Zorg ervoor dat u een goede balans tussen tekst en afbeeldingen gebruikt die een schone pagina presenteert.
  • Zorg ervoor dat het klopt.
    Het spreekt voor zich dat onnauwkeurige informatie de consument zal afschrikken, of het nu gaat om een ​​verkeerd nummer, verouderde productinformatie of eenvoudige grammaticale fouten. U moet niet alleen elke pagina proeflezen voordat deze live gaat, maar ook regelmatig elke pagina controleren, vooral nadat u ergens anders updates hebt aangebracht.
    Tip: Wanneer u kerninformatie over uw bedrijf op uw website bijwerkt, zorg er dan ook voor dat u uw sociale-mediapagina’s, Google Mijn Bedrijf en andere sites waarop uw bedrijf wordt weergegeven, bijwerkt.
  • Respecteer de behoefte aan snelheid.
    Uit een onderzoek van het digitale marketingbedrijf Akamai bleek dat 88,5% van de internetgebruikers een website verlaat als deze te langzaam laadt. Bovendien is de tijd die nodig is om een ​​webpagina te laden van invloed op de aankoopbeslissingen van bijna 70% van de online shoppers.
    Zorg ervoor dat uw website soepel draait door de software up-to-date te houden, video’s en afbeeldingen te optimaliseren voor snellere downloads en een websitehost te gebruiken die aan uw bandbreedtevereisten kan voldoen.
  • Zorg voor een oproep tot actie.
    Elke pagina op uw website moet de lezer verleiden om iets te doen. Met andere woorden, je moet ze een oproep tot actie geven. Deze bestemmingspagina’s moeten gebruikers aanmoedigen om een ​​bepaalde actie te ondernemen, zoals uw bedrijf bellen, zich aanmelden voor een service, een product kopen, een bestand downloaden of iets anders doen dat uw bedrijfsdoelen ten goede komt. Geef ze een opvallende uitnodiging om de actie te ondernemen, zoals een knop of een link. Houd het indien mogelijk boven de vouw, zodat lezers niet hoeven te scrollen voordat ze de call-to-action vinden.
  • Houd je ontwerp eenvoudig.
    Beperk het gebruik van lettertypen, kleuren en GIF’s, die kunnen afleiden en de ogen wegtrekken van de focus van de webpagina. Korte alinea’s en opsommingstekens maken de informatie ook beter scanbaar en beter leesbaar.
    Dit is vooral belangrijk als het gaat om mobiele responsiviteit, wat een belangrijke factor is in hoe Google websites rangschikt in zijn algoritme. Hoe beter de ranking van een website, hoe hoger deze verschijnt op de pagina met zoekresultaten van zoekmachines (SERP). Als een concurrent mobielvriendelijk is en uw website niet, kunt u lager in de zoekresultaten van uw klanten terechtkomen.
  • Word persoonlijk.
    Uw ‘Over ons’-pagina mag geen droog blok tekst over uw bedrijf zijn. Inclusief een goede foto van jezelf of je team om de ervaring voor je klanten te personaliseren.
  • Zorg ervoor dat uw website tekst klantgericht is.
    Potentiële klanten komen naar uw website om informatie te krijgen die voor hen nuttig is. Wanneer u de inhoud op uw website plant, probeer er dan over na te denken vanuit het oogpunt van de klant. Als u een potentiële klant was, welke informatie zou dan nuttig voor u zijn? Welk kennis- of expertiseniveau zou u al hebben en wat zou u nader moeten uitleggen? Door te focussen op uw inhoud vanuit het perspectief van de klant, kunt u ze langer op uw site houden en is de kans groter dat u een langdurige relatie met hen opbouwt die resulteert in een verkoop.
  • Integreer best practices voor SEO.
    Je hebt misschien de beste website in je branche, maar het zal je geen goed doen als mensen hem niet kunnen vinden. Hoewel u geld kunt uitgeven aan advertenties om prospects naar uw website te leiden, is het op de lange termijn kostenefficiënter en effectiever om gratis organisch zoekverkeer naar uw site te brengen.
    Wanneer mensen online naar informatie zoeken, gaan ze naar zoekmachines, met name Google. Meestal vinden ze wat ze zoeken op de eerste pagina van de zoekresultaten, dus daar wil je dat je bedrijf verschijnt. Google en andere zoekmachines hebben hun eigen gepatenteerde algoritmen die ze gebruiken om sites te rangschikken op zoektermen, ook wel trefwoorden genoemd.
    Zoekmachines gebruiken drie manieren om te bepalen waar uw vermelding wordt weergegeven: crawlen, indexeren en rangschikken. Crawlen betekent dat ze uw site vinden via links van andere sites. Zorg er dus voor dat links naar uw site op zoveel mogelijk externe websites verschijnen.
    Nadat uw site is ontdekt door de kruipende bots, wordt deze geïndexeerd, wat betekent dat deze wordt geanalyseerd op inhoud, inclusief trefwoorden, versheid, relevantie, links en multimedia. Zorg ervoor dat uw site veel nieuwe, relevante inhoud bevat met betrekking tot de zoekwoorden waarop u wilt ranken.
    Ten slotte is ranking de manier waarop de zoekmachines de beste resultaten voor een bepaalde zoekopdracht bepalen. Ranking is gebaseerd op relevantie en autoriteit. Voeg veel relevante inhoud toe, zoals afzonderlijke artikelen over verschillende aspecten van uw bedrijf. Autoriteit wordt bepaald door de grootte van uw site, het verkeer en hoeveel andere gerespecteerde sites naar de uwe linken.